خودروی الکتریکی کرند
پروژه طراحی و ساخت خودروی الکتریکی کرند از آبانماه سال 1387 توسط دانشجویان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و به سرپرستی دکتر محمد محجوب آغاز گردید. این خودرو که با پشتیبانی انجمن علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و گروه صنعتی بهمن (بهمن موتور) ساخته شد، در دومین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین شرکت کرد و موفق به کسب رتبه چهارم بخش طراحی اجزا و رتبه نخست بخشهای طراحی سیستم تعلیق، تست ترمز و طراحی بدنه و ارگونومی گردید.
ساختمان و مشخصات کلی:
کرند یک خودروی الکتریکی دو سرنشین و چهارچرخ میباشد که وزنی در حدود 750 کیلوگرم دارد. ابعاد هندسی این خودرو عبارتند از طول 243cm، عرض 151cm و ارتفاع 157cm که محفظه بار حدوداً 70 لیتری را نیز در خود جای دادهاست. بیشینه شیبروی این خودرو 35 دصد، بیشینه سرعت آن 60 کیلومتر بر ساعت و شتاب آن نیز در حدود 5/2 متر بر مجذور ثانیه است، در حالتی که دارای 200 کیلوگرم بار اضافی باشد. بدنه خودروی الکتریکی کرند از جنس الیاف کربن میباشد که در پنج لایه از آن استفاده شده تا خودرو دارای استحکام قابل قبولی باشد. شاسی فولادی خودرو نیز ترکیبی از مدل نردبانی و فضایی است.
سیستم پیشران:
خودروی کرند دارای یک موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه است که از طریق دیفرانسیل (بدون گیربکس) به چرخهای عقب متصل میشود. این موتور الکتریکی از نوع جریان مستقیم و سری میباشد و دارای توان نامی 5/8 کیلووات و سرعت نامی 2900 دور در دقیقه است. 8 باتری 12 ولت و 55 آمپر ساعت که به صورت سری به یکدیگر متصل شدهاند، انرژی مورد نیاز موتور را تأمین میکنند و برای سایر قسمتهای برقی اعم از چراغها، بخاری و... از یک مبدل 96 به 12 ولت استفاده شدهاست. برای شارژ باتریها یک شارژر 96 ولت و 10 آمپر در نظر گرفته شدهاست که با اتصال به برق شهر حداکثر 10 ساعت برای شارژ باتریهای کاملاً خالی زمان نیاز دارد. برای کنترل دور موتور نیز از یک PWM استفاده شدهاست.
سیستم فرمان، تعلیق و ترمز:
سیستم فرمان این خودرو متشکل از رک و پنیون میباشد. سیستم تعلیق خودرو نیز در چرخهای جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل و بازو پیچشی است. ترمز خودرو برای چهار چرخ دیسکی در نظر گرفته شده و در مسیر آن از یک پمپ خلاء برای افزایش قدرت ترمزگیری استفاده شدهاست. ترمز دستی هم شامل یک ترمز کاسهای است که بر روی کوپلینگ موتور الکتریکی و دیفرانسیل نصب شده و توسط کابل متصل به دسته ترمز کنترل میشود.